/egy/ - Egyptian Anons

.الحياة عامله زي الخيارة، يوم في إيدك و يوم في طيزك


New Reply
Name
×
Email
Message*
Files Max 5 files95.4MB total
Password
[New Reply]


Retroshare Thread: >>58
SimpleX Thread: >>3076


n.PNG
[Hide] (407.2KB, 698x513)
زي ما قريت العنوان بالظبط, مكملين والجزيرة اوسخ من احمد موسى واي اعلامي مصري, على الاقل احمد موسى بيقولها في وشك "انا عرص وكداب" انما اعلام ال"معارضة" بيدعي انه صديقك وانه بيدعمك.

يا اخواتي هل فيه حد عاقل يصدق ان فيه دولة ما هتصرف من مواردها عشان تحرر شعب تاني كدة بالحب؟ لازم كلنا نفهم ان الجزيرة بتحارب عشان مصالح قطر وان عمر ما قطر هتحارب الجيش المصري المحتل باعلامها او مواردها, قطر ليست في صراع مع منظومة الجيش نفسها لكنها في صراع لاجل مصالحها التي لا تشمل القضاء علي جيش العمالة وتحرير الشعب المصري.

الاعلام القطري عمره ما هيكلمك عن الفنادق والاراضي والمصانع اللي قطر بتشتريها الان من العميل ومستفادة من الوضع الحالي لمصر.

وانا شايف ان نسبة كبيرة من الشعب اصبحوا موهمين باعلام المرتزقة ومستعدين انهم يصدقوا اي حاجة يقولوها, لدرجة اننا فعلا صدقنا ان طنطاوي ثوري بجد وشوية شوية وهينيك السيسي ويشعل فتيل الثورة, وخرج علينا وقتها معرصين تويتر وشراميط رصد ومكملين وقعدوا يتكلموا في امكانية ان احمد طنطاوي ينتصر في الانتخابات.

يعني هو فيه عيل في البلد ده بشخة مش عارف ان مفيش حد يقدر يعارض السيسي لا ويكون عضو في البرلمان ولا كمان يشعل فتيل الثورة,  مين الشخصية الثورية اللي بتنضم لبرلمان عدوها بل وتترشح في الانتخابات اللي احنا وهي عارفين انها كدة كدة هتتزور.

وبعديها طلع نفس الاعلام المعرص يقعد يحكيلك في ان فيه لوا في الجيش اسمه اسامة عسكر هينقلب على السيسي, ويقعدوا يجيبولك فديوهات وبص هوا لما بص كدة للسيسي دي كانت بصة حقد ولما رفع صباعه كدة هو كدة كان بيبعص السيسي.

لازم نفهم ان الاعلام بتاع مرتزقة الخارج عمره ما هيدعم ثورة حقيقية وهيكتفي بدعم دعوات عشوائية ومظاهرات, هذا الاعلام ليس اعلام ثورة بل هو اعلام مصالح ومرتبات واللي شغالين في القنوات دي فاهمين كدة كويس, عشان كدة تلاقيهم معندهمش مانع يشتموا المصريين ويصفوهم بالذل والجبن وده حصل في اكتر من مناسبة, بيصفوا مين بالذل والجبن؟ بيصفوا الشعب المصري اللي هو انت واهلك وابوك وامك, والسبب في كدة انهم مش قنوات ثورية بل قنوات مرتزقة مش هدفهم شحن الشعب ضد الجيش الصهيوني.

اعرف صديقك قبل عدوك ومفيش حاجة في السياسة بتحصل بالحب, وافهم انك معندكش اعلام معارضة حقيقي وان الوحيد اللي هيعملك ثورة هو انت.
Replies: >>2065
>>2050 (OP) 
انت عايز توصلنا ان الاعلام المرتزق زي قناة مكملين بيحاولو يدو اي امل للشعب على ان في انقلابات قريبة ويدوهم امل كداب على ان هم يفضو غضبهم بدل ما يفضوه في ميدان التحرير؟
Replies: >>2068
>>2065
لا بيدوا امل ولا حاجة هما شغالين للي بيديهم مرتباتهم, ومعندهمش مانع انهم يدعموا اي حراك في ميدان التحرير لانهم عارفين ان الجيش عمره ما ههيمشي بالتجمهر في نقطة واحدة وان ده لا هيضر مصالح اللي مسرحهم ولا هيغير اي حاجة, عشان كدة تلاقيهم في دعوات التظاهر دايسين بكل قوة لانهم عارفين ان التظاهر مبيعملش حاجة.
[New Reply]
Connecting...
Show Post Actions

Actions:

Captcha:

jschan 1.2.1